Allah ader rahsia tuk kiter!

بسم الله الرحمن الرحيم

dah midnite dah ih..jari2 ih laju lgi atas keyboard!
mata pun celik lagi ih!nak wat per?
jd blogger girl la jawab nye ih!haha

act x tau nak update pasal aper..
tp nape malam ih macam suram je!
erm~dah kalo snyap snyi ih..mula la pikir macam-macam!
ttber tringatkan bestfriend kat dq..hazwani humaira really miss u damn much!
wani banyak nk share ngan ko nie..
ase cam bnyak mnda dah lain..
wani..cane nak istiqamah kan diri nie?


skunk ih bnyak pikir mnda bukan2 kot!
mnda yg mmg x pnting buat masa skrang!
macam mane nie..!
nk u-turn balik..hu3!ikut highway la cpat skit..haha

tgah-tgah explore pakcik google..
jmpa artikel ih..

Jodoh Adalah Rahsia Istimewa dari Allah SWTPDFCetakE-mail
Kamis, 06 Mei 2010 04:31
rahasia-jodohDalam surah Ar-Rum ayat 21, Allah menegaskan bahwa Allah telah menciptakan pasangan-pasangan untuk kita dari jenis kita sendiri agar kita ketenangan dan ketenteraman batin (as-sukun al-qalbi) dan ketenangan ragawi (as-sukun al-jismani) dari pasangan kita itu.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untuk kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu mawaddah dan rahmat. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” (QS Ar-Rum [30]:21)

Hal yang perlu kita garis bawahi di sini adalah kalimat “litaskunu ilaiha (supaya kamu cenderung dan tenteram kepadanya)”. Kalimat inilah yang menjadi alasan (’illah) mengapa Allah menciptakan untuk kita pasangan-pasangan dari jenis kita sendiri. Tujuannya, agar kita sakinah. Kata sakinah berasal dari kata sakana yang berarti diam atau tenang setelah sebelumnya bergejolak, guncang, dan sibuk. Itulah sebabnya rumah dinamai sakan, karena ia adalah tempat ketenangan setelah sebelumnya si penghuni sibuk di luar rumah.

Pisau dinamai sikkin, karena ia adalah alat yang menjadikan binatang yang disembelih tenang, tidak bergerak, setelah tadinya ia meronta. Nah, jika Anda sudah bertemu dengan jodoh Anda, batin dan raga Anda akan merasa tenang, tenteram, dan cenderung kepada jodoh Anda itu. Namun, sebelum Anda bertemu dengannya, batin dan raga Anda akan berguncang, meronta, dan bergejolak. Bukankah demikian? Isyarat yang sama dapat juga kita jumpai dalam surat Al-A’raf ayat 189.

“Dialah yang menciptakan kamu dari jiwa yang satu dan darinya Dia menciptakan pasangannya, agar ia merasa tenang kepadanya.” (QS Al-A’raf [7]: 189)

Kalimat “liyaskuna ilaiha (agar ia merasa tenang kepadanya)” merupakan alasan atau ‘ilah diciptakannya manusia berjodoh atau berpasangan. Berdasarkan uraian tersebut dan uraian pada bahasan sebelumnya diketahui bahwa tujuan diciptakannya kita, umat manusia, berjodoh atau berpasangan adalah sebagai berikut

1.  Agar kita mengingat akan kebesaran dan tanda-tanda kekuasaan Allah.
2. Agar kita mengetahui bahwa Tuhan Yang Maha Esa dan yang tidak berpasangan itu hanya Sang Pencipta.
3. Agar kita ketenangan dan ketenteraman raga dan batin dari pasangan-pasangan kita itu.

egt uh!
jodoh tue rahsia Allah..dah mmg ade!
cube lambat atau cepat je...
buat masa skunk kna blaja..bnyak lgi ilmu Allah kat bumi nie!
kutip la bnyak2 mutiara ilmu!
sebab org yg berilmu tmpat dye tnggi kat sisi Allah kan..=)
moga2 la kite antara org2 uh!insyaallah..
wani..doakan prubahan!haha

ape-ape pon semua uh datang dari Allah!
stiap yg kite buat smua tue hak milik Allah!


our friend is only Allah, His messenger, and those who believe: those who perform prayer, give alms, and bow [in prayer]. (Surat al-Ma’ida, 55)

As for those who make Allah their friend, and His messenger, and those who believe: It is the party of Allah who are victorious! (Surat al-Ma’ida, 56) 

That is the good news that Allah gives to His servants who believe and do right actions. Say: “I do not ask you for any wage for this—except that you love your near of kin. If anyone does a good action, We will increase the good of it for him. Allah is Ever-Forgiving, Ever-Thankful.” (Surat ash-Shura, 23)

blogwalking meh!


THANK YOU.COME AGAIN =)

2 comments:

ayieLefthanded said...

humm,,kaw wat ak tketar na bace entry nih
tanx sis,,u help me a l0t~

mimie olive said...

haha!nape terketar2???
lawak la muna!
btw,welkem!